6de leerjaar
Het zesde leerjaar nam afscheid met een laatste viering. Hieronder vind je de links om de gezongen liedjes te beluisteren en te kijken naar het toneel van de eerste lezing.
Fier op deze vijftien kanjers van het zesde leerjaar die afzwaaiden in de Vlam. Het ga jullie goed. Tot weerziens!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Ja het was een natte dag vandaag, maar wat ik vooral ga onthouden, is dat we samen zoveel meer kunnen dan alleen.
Hier klikken voor een filmpje van de rollende cube.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Marijs en Aiko, de dierentuinuitbaters van dienst hebben een groot probleem. Er zijn namelijk twee gangsters, William en Evert, die er met de ringstaartmaki vandoor zijn. Gelukkig zijn er helpers genoeg in 6la en werd het diertje snel gevonden en goed verzorgd. We sloten dit avontuur af onder de schaduw van de boom met wat lekkers en een verkoelend drankje. Dankjewel William, Marijs, Evert en Aiko voor het goed georganiseerde, leuke en gezellige feestje!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Wanneer iemand na de boekpromoties zegt: 'Ik wil ze eigenlijk allemaal eens lezen', dan weten ze dat ze geslaagd zijn in hun opzet. Kijk hoe fier ze zijn op hun gelezen boek! Bekijk ook zeker eens de affiches. Misschien word jij wel geprikkeld om er eentje te lezen.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Nooit te oud om met blokken te spelen. In de wiskundeles werkten we rond constructies. Elk kon op zijn eigen tempo een bouwpakket kiezen en het alleen of met anderen in elkaar steken.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Hieronder kun je de foto's vinden van een namiddag experimenteren en exploreren in de programmeerwereld. Aan de hand van verschillende opdrachten leerden we het programma kennen. We lieten onze naam verschijnen op het scherm, bootsten een kloppend hart na, maakten digitale dobbelstenen, programmeerden een eigen puntensysteem, componeerden een stukje muziek.... Er zijn onnoemelijk veel mogelijkheden met het kleine apparaatje.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Na heel wat info over geld te hebben gekregen via ons Zonnelandje was het nu de beurt aan de mama van Jef en de mama van Juliette. Zij vertelden ons hoe het is om in de bank te werken. Wij zijn alvast rijker geworden, aan kennis welliswaar. Nogmaals dank voor de boeiende uitleg.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Dat roken niet goed is voor je gezondheid dat wist het zesde natuurlijk wel. De vier studenten van het Vives konden deze stelling toch nog wat kracht bijzetten. De leuke activiteit waarbij we in de mond, de luchtpijp en de longen van een roker konden kijken, zal hopelijk voldoende overtuigend zijn om nooit te starten met roken. Veel meer pret zonder sigaret!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Of op restaurant gaan heftig of gevaarlijk is? Kijk maar eens mee wat het zesde er meemaakte...
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Dit is het eindresultaat van een muzisch project. We startten met het luisteren naar het verhaal van kleine Adam. Hij vond de wereld helemaal niet leuk en veegde alles in de afvoer. Hij tekende de wereld helemaal opnieuw. Het zesde tekende met krijt op de speelplaats wat ze goed en slecht vonden aan de wereld (zie vorig artikeltje). Daarna gingen ze creatief aan de slag met afval. Wat ze op de speelplaats tekende, werkten ze verder uit in 3D.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Tijdens dit verjaardagsfeestje werden we opgesloten. Enkel als we in alle opdrachten slaagden en de juiste cijfercode hadden, konden we buiten. Met de knappe organisatie van het spel en het teamwerk van de groepjes lukte dit binnen een zeer aannemelijke tijd. We werden vrijgelaten en vonden zo het lekkers die voor ons klaarstond. Hartelijk dank voor het leuke en lekkere feestje!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Overal duiken kerstlichtjes op en hier en daar spot je al kerstbomen langs de wegen. We zijn weer in die tijd van het jaar dat we wat extra licht kunnen gebruiken. In de klas leerden we waar het gebruik van de adventskrans vandaan komt en waarvoor ze staat. In de muzische les maakten we onze eigen adventskrans om zondag het eerste kaarsje bij aan te steken. Samen op weg naar Kerstmis.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Kleine Adam was de wereld van tegenwoordig beu. Hij veegde de hele wereld weg en tekende met krijtjes enkel nog wat hij leuk en goed vond. Maar al snel werd hij ook in deze wereld teleurgesteld. Toch bleef Adam doorzetten om de mensen ervan te overtuigen dat het beter kan. Vandaag namen de helden van het zesde leerjaar Adams taak over. Tijdens hun werk kregen ze er een zalig lenteweertje gratis bij. Een stralende dag, met stralende kinderen en hun duidelijke boodschap.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Een tijdje geleden was er de sponsorloop. Een deel van de opbrengt zou gaan naar een leeshoek voor op school. Alles werd aangekocht, maar nu moest het ook nog in elkaar gestoken worden. Plannen lezen en uitvoeren, handig zijn met materiaal, ruimtelijk inzicht, problemen oplossen... zoveel om te leren. Het zesde was in ieder geval laaiend enthousiast om dit te mogen doen.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Onze zeventig minuten met Mark Tijsmans in enkele zinnen samengevat:
- Hij is de auteur van 20 boeken.
- Hij houdt van de middeleeuwen.
- Hij houdt van mysterie.
- Hij houdt van tweelingen die niet weten wie van hen nu juist de oudste is.
- Hij is hillarisch.
- Hij houdt van middeleeuwse zwaarden waarmee hij per ongeluk ..... (OEI...dat moest geheim blijven!)
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Ook al eens nagelbijtend of op het puntje van je stoel zitten kijken naar een film? Ben je al eens vrolijk geworden bij een bepaalde filmscène of reclame? Heb je al eens kippenvel gekregen tijdens een emotioneel beeld op tv? Daar antwoordde je waarschijnlijk drie keer positief op. Maar heb je ook al eens stilgestaan bij welke rol muziek hierin speelt? Film- en reclamemakers beseffen maar al te goed dat muziek de emoties versterkt en spelen hier handig op in. In de klas gingen we na wat de muziek met ons deed. We keken naar een filmpje met en zonder klank. Hieronder ziet u de resultaten van de bijhorende opdracht. Die luidde: versterk het filmpje met klank en zorg dat er dynamiek (opbouw, spanning, van luid naar stil en omgekeerd) in voorkomt.
Filmpje van: Hélène, Marijs en Miel
Filmpje van: Luca, Milan en Brian
Filmpje van: Manon, Audrey en Evert
Filmpje van: Jef, Aiko en Mika
Filmpje van: Juliette, William en Soraya
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Zorgen voor de aarde is niet alleen de titel van het Zonnelandje waar we aan werkten, maar is ook wat we effectief gedaan hebben. Gewapend met vuilniszakken, een kruiwagen en enkele grijpstokken, gingen we de schoolbuurt af om te zorgen voor onze aarde.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Ons eerste godsdienstthema is af. Na dit thema zit ik wel met enkele vragen. De eerste is: Wat is nu bij de leerlingen blijven hangen, wat heeft hen geraakt, wat zullen ze onthouden? En de tweede vraag is, hoe gaan ze dat muzisch vertalen? Wordt het een toneel, een dans, een gedicht, iets beeldends,...? Ook benieuwd? Kijk maar mee.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
In het godsdienstthema leerden we over zuster Jeanne. Dit is een Vlaamse zuster die het merendeel van haar leven in India heeft gewoond. Daar heeft ze heel wat bereikt in haar strijd voor een beter leven van de huisarbeidsters. Ondertussen is zuster Jeanne al 87 jaar en verblijft ze terug in ons land. Wat begon met een mailtje naar Jeanne om de bewondering voor haar werk uit te drukken, resulteerde in het aanbod om langs te komen. Ik kan niet ontkennen dat er een klein vreugdedansje werd geplaceerd en ook de leerlingen waren laaiend enthousiast. Op de foto's zie je zuster Jeanne en haar nicht Julie. Julie legde het levenswerk van Jeanne uit en hoe ze daartoe gekomen is. Zuster Jeanne vulde aan met anekdotes over haar ervaringen.Zowel de leerlingen als ik gingen aan hun lippen. Het was een namiddag vol emoties. Van geluk en blijdschap omdat ze er waren tot verbazing en verdriet om wat ze allemaal vertelden over de situatie van de huisarbeidsters. Het was een onvergetelijk warm moment die heel veel indruk heeft gemaakt.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Uitgerust met spades en laarzen gingen we de tuin in. We maakten putten om er een krant, een plastic fles, een blikje, een appel en een boterham met kippewit in te begraven. Op het einde van ons thema zullen we deze spullen terug opgraven om te zien wat de natuur ermee heeft gedaan. Naast dit experiment deden we ook een bodemonderzoek. Wat zit er allemaal in de grond? Hoe kun je berekenen hoeveel lucht er in de grond zit? De leerlingen zijn alvast weer stukken wijzer geworden.
Zoveel weken later vonden we enkel nog de volgende spullen terug:
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Onze laatste maanden in de lagere school zijn gestart. We mochten al eens proeven van enkele talentpakketten die in de Keiwijzer te Poperinge worden aangeboden. Dat proeven was soms heel letterlijk want enkelen van onze klas moesten aan de slag met voeding of drank. Anderen mochten dan weer hun tastzin verwennen door een baardagaam, hamster, konijn of schildpad te aaien. Het talentpakket Maatschappij en Welzijn werd op een speelse en beweeglijke manier uitgelegd en in het vak Latijn leerden ze al doende hun eerste woordjes. Kortom een heel leerrijke, verruimende voormiddag.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Het is feest want er zijn weer jarigen geweest. In de zomer waren Luca en Audrey jarig. In de maand september zijn Soraya en de juf de feestvarkentjes.
De leerlingen stopten samen een feestje in elkaar waar de andere klasgenoten van konden genieten. De smultafel was rijk gevuld met heel wat lekkers. Bedankt!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
17 februari, Dikketruiendag. De dag waarop er eens extra stil wordt gestaan bij de problemen met het milieu. Wat is er aan de hand en hoe kunnen wij het tij doen keren? Op deze vragen wordt volop een antwoord gezocht in de lessen wero. In de les muzische gingen we ook rond dit thema aan de slag. Nog voor juf geboren werd, zong Louis Neefs al over de milieuproblemen. Likeme probeert dit lied terug hip en actueel te maken. Het zesde leerjaar ging met dezelfde tekst aan de slag en maakte er een spreekkoor van. Ze leerden wat dynamiek, harmonie, staccato en legato betekenen.
Klik op de namen om de resultaten te zien en te beluisteren:
Marijs - Brian - Juliette - Milan - William
Audrey - Hélène - Jef - Miel - Aiko
Soraya - Luca - Mika - Evert - Manon
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Dat ze vier toertjes moesten lopen, dat de zon scheen, dat er veel supporters waren, dat er wat zenuwen bij kwamen kijken, dat ze zich ongelooflijk hebben ingezet, dat ze zo goed voor elkaar zorgden, zijn allemaal dingen die ik zag op de veldloop. En uiteraard dat ik fier ben op deze kanjers! Proficiat allemaal.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Ons project ten voordele van op't spoor zit erop. In totaal haalden we 265.20 euro op. Hartelijk dank aan iedereen die een nummertje aanvroeg of een bijdrage gaf. We brachten het bedrag persoonlijk tot in de voedselbedeling te Ieper. We kregen er een rondleiding en zagen hoe alles er in zijn werk gaat. We kunnen jullie verzekeren dat de centjes er zeer nuttig gebruikt zullen worden. De vele vrijwilligers die er werken, zijn jullie heel dankbaar. Hieronder kun je het verloop van ons project zien. Van het ontvangen van liedjesaanvragen, alle aanvragen inventariseren en plaatjes draaien tot het bezoek aan op't spoor.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
De fietsweek staat niet enkel in het teken van de fiets. In deze week willen we ook andere sporten in de kijker zetten tijdens de dag van de sportclub. Allen gekleed in onze sportoutfit laten we ons gaan op de muziek. Op vrijdag is er niet enkel de fietsmarathon, maar krijgen we ook een gezond tussendoortje gemaakt door de kleuters. Heerlijke soep met groenten uit eigen tuin. We kunnen de fietsweek dus samenvatten met enkele van deze woorden: fietsen, bewegen en gezond
µ
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
In beweging komen voor... In de godsdienstles leerden we wat dit inhoudt. Vanuit een gevoel of gedachte kom je in actie. Het is heel fijn om te lezen en te leren over mensen die dit doen, maar nog fijner is het om zelf in beweging te komen.
De titel van ons wero-boekje luidt: ondernemen kun je leren. In dit project kunnen we van enkele onderdeeltjes van het ondernemen proeven.
Met onze muziekweek willen we de organisatie op 't spoor financieel ondersteunen. Zij zorgen voor de voedselbedeling in Ieper.
Het zesde leerjaar ziet het alvast zitten!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Fietsen hebben niet alleen wielen, maar ook tandwielen. Welk soort tandwielen er zijn en hoe (snel) ze draaien, onderzochten we in de klas. We speurden naar tandwielen in keukenmateriaal zoals bv.de ijsschep, de slazwierder, de kurkentrekker,... en zochten er de correcte benaming bij. Had jij al eens gehoord van een planeetwiel, een kroonwiel of een wormwiel?
Hoe reageert het volgwiel op het aandrijfwiel, in welke richting draait het volgwiel als we de twee verbinden met een ketting of een riem, hoe snel draait het volgwiel als het 3 keer kleiner is dan het volgwiel,....allemaal vragen die we konden onderzoeken bij de kleine opstellingen.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
We vliegen samen 2022 in. En dat vieren we met CADEAUTJES! Iedereen maakte een tegoedbon voor een klasgenoot. Goed voor complimentjes, goed voor het dragen van jouw turnzak,...
Aan de hand van spelletjes werd bepaald wie als eerste een cadeautje mocht uitkiezen.
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Wat een woord...FIETSBEHENDIGHEIDSPARCOURS... Kortom een parcours, uitgezet door de politie om ons behendig te maken met de fiets.
Of het zesde dat nog nodig heeft? UITERAARD! Volgend jaar zullen velen waarschijnlijk met hun fiets richting middelbaar gaan. Behendig zijn met je fiets in het verkeer is een must.
Het was alsof de weergoden het zesde extra op de proef wilden stellen want het parcours lag nat en dus wat glad. Maar ook die situatie kom je wel eens tegen op de echte weg.
Een leuke ervaring om meer ervaring op te doen.
Wie de laatste zin niet begrijpt, kan een woordje uitleg vragen aan een zesdeklasser. Zij leggen het je met plezier uit. Nietwaar? ;)
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
De kerstman werd ontvoerd door the gringe. Als we die nog levend wilden terug zien, zat er niets anders op dan opdrachten uit te voeren.
Gelukkig waren het Hélènia en Manonia die de opdrachten voor ons kozen en beleefden we er eigenlijk alleen maar plezier aan.
Bedankt voor het leuke feestje Hélène, Manon, Milan en Miel!
- Details
- Hoofdcategorie: 3de graad
- Categorie: 6de leerjaar
Nieuwtjes (bekijk alle)
-
Algemene info
kerstzangstonde kleuters
-
3de graad
Uitkijken naar een kerstfilm
-
2de leerjaar
bezoek aan Wintershove
-
2de leerjaar
het timmerresultaat
-
2de leerjaar
Amo op bezoek
-
3de graad
Sportmix
-
2de leerjaar
timmeren
-
2de leerjaar
poppenkast
-
Kleuter
Dag van de vrijwilliger
-
2de leerjaar
tekenen zoals Yelle De Knock