Zorg

Getuigschrift/attest

Algemene regel is dat de beslissing omtrent het getuigschrift basisonderwijs uiterlijk op 30 juni door de school aan de ouders wordt meegedeeld.
De datum waarop de school de getuigschriften/attesten uitreikt is 30 juni.

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Op volgende websites vind je een heleboel tips om op een veilige en leuke manier op het
internet te surfen!
http://www.clicksafe.be
http://www.saferinternet.be
http://www.netsmartz.org
http://www.mijnkindonline.nl
http://www.actioninnocence.org

Tips voor kinderen

  1. Ik vertel mijn ouders wat ik meemaak op het Internet.
  2. Internetvrienden zijn in het echte leven soms iemand anders.
  3. Mijn naam, adres, telefoonnummer en wachtwoord houd ik geheim.
  4. Ik geef nooit een foto van mezelf of anderen.
  5. Met de webcam ben ik heel voorzichtig.
  6. Een afspraak via het Internet kan gevaarlijk zijn. Ik verwittig altijd mijn ouders.
  7. Ik gebruik een zoeksite voor jongeren.
  8. Als iemand me lastigvalt of iets me choqueert, verlaat ik de site en vertel ik erover
    aan een volwassene die ik vertrouw.
  9. Niet alles wat ik op het Internet lees, zie en hoor is waar.
  10. Cyberpesten doet echt pijn.
  11. Ook op het web bestaan er wetten.

Tips voor ouders

  1. Installeer de computer op een gemeenschappelijke plaats. Laat je kind niet alleen op
    het Internet surfen.
  2. Installeer filters en een “parental control” (oudercontrole) en gebruik een beveiligde
    zoekmachine. Controleer soms ook eens de historiek van de computer!
  3. Wakker de kritische geest van je kind aan en leg uit dat niet alles wat op het Internet
    staat correct is.
  4. Moedig je kind van bij het begin aan om met je te praten over wat hij op het Internet
    ziet, aanstootgevend vindt of in de war brengt.
  5. Leg je kind uit welke dingen voor jou niet kunnen, rekening houdend met zijn leeftijd,
    en praat over choquerende sites (racisme, geweld, pornografie...).
  6. Informeer je kind over de gevaren die het verspreiden van persoonlijke gegevens
    inhouden (naam, adres, telefoonnummer, leeftijd, school...) om te vermijden dat deze
    misbruikt worden door mensen met slechte bedoelingen of voor commerciële doeleinden.
  7. Interesseer je voor de leefwereld en voor de chatvrienden van je kind. Waarschuw voor
    de risico’s van een persoonlijke ontmoeting. Op het Internet is niet iedereen wie ze
    pretenderen te zijn.
  8. Sensibiliseer je kind voor de risico’s verbonden aan de verspreiding van persoonlijke
    beelden (foto’s, webcam), deze kunnen buiten hun weten om misbruikt en getrukeerd
    worden.
  9. Weiger dat foto’s van je kinderen op het Internet worden gepubliceerd. Dit is
    bovendien wettelijk verboden zonder toestemming van de ouders.
  10. Het Internet is een publieke plaats waar er wetten tellen. Zorg ervoor dat je kind zich
    verantwoordelijk gedraagt, net zoals in het dagelijkse leven.

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Wat is pesten?

Pesten zouden we kunnen omschrijven als het geestelijk en/of lichamelijk schade betrokkenen door een of meerdere personen t.a.v. een persoon. Dit kan op een opvallende maar ook op een meer verdoken wijze. Het gebeurt vaak en bewust. Er wordt steeds een ongelijke machtsverhouding nagestreefd.

Wie?

  • Eén pestkop in elke klas.
  • Eén op vier leerlingen in het basisonderwijs is het slachtoffer van pesterijen.
  • Vooral kinderen tussen negen en veertien jaar pesten.
  • Na de leeftijd van vijftien jaar blijven alleen nog de extreme gevallen doorgaan: jongens en meisjes met meestal ook andere problemen.

Waarom blijft pesten bestaan?

Leerkrachten, maar ook ouders, worden door de kinderen weinig op de hoogte gesteld van het pesten. Er zal dus in eerste fase een schoolcultuur moeten komen waar er voldoende bereidheid is om over het probleem te praten. Anderzijds zit meer dan de helft van de leerlingen die pesten in dezelfde klas. Er zal dus ook op klasniveau moeten gewerkt worden.

Waar en wanneer?

Pesten gebeurt vooral tijdens buitenklasmomenten. Ter illustratie: 77,5% op de speelplaats in vergelijking tot 3,3% tijdens de les. Het probleem moet bijgevolg ook op schoolniveau aangepakt worden.

Pesten bij kleuters

  • Vormen van pesten bij kleuters:
    • Met woorden (schelden, dreigen).
    • Lichamelijk (trekken aan de kleren, schoppen en slaan, krabben, bijten, bij de haren trekken)
    • Door uitsluiting (het kind mag niet meedoen, het wordt genegeerd, niet tegen hem praten)
    • Door iets af te pakken (koekje uit boekentasje nemen) of vernielen van zijn gerief (beschadigen van zijn spullen)
    • Door afpersing, anders volgen er dreigementen. (snoepje moeten afgeven)
  • Hoe werk je er aan?
    • Hoe doe je het best niet?
      • zelf boos worden
      • schelden, slaan of terugschreeuwen
      • hard “au” roepen
    • Hoe kan je het wel doen?
      • kleuter kalmeren
      • afleiden van het probleem naar iets anders

Kleuters nemen vaak het gedrag over van de volwassenen! Indien ouders thuis slaan, dan beschouwen de kleuters dit meestal als “normaal”.

Pesten bij lagere schoolkinderen.

  • Vormen van pesten bij lagere schoolkinderen
    • Met woorden (schelden, dreigen).
    • Lichamelijk (trekken aan de kleren, schoppen en slaan, krabben, bijten, bij de haren trekken).
    • Door uitsluiting (het kind mag niet meedoen, het wordt genegeerd, niet tegen hem praten).
    • Door iets af te pakken (koekje uit boekentasje nemen) of vernielen van zijn gerief (beschadigen van zijn spullen).
    • Door afpersing, anders volgen er dreigementen (geld, koek afgeven).
  • Pesten herkennen in het lager
    • Het kind trekt zich terug of isoleert zich.
    • Het kind heeft meestal geen vrienden of vaak maar één vriend(in).
    • Is vaak betrokken bij samenscholingen of opstootjes in de klas of op de speelplaats.
    • Is verlegen.
    • Heeft een negatief zelfbeeld.
    • Lijkt bang of van streek.
    • Is vaker afwezig.
    • Heeft psychosomatische klachten (hoofdpijn, buikpijn).
    • Zijn schoolresultaten gaan plots achteruit.
    • Wordt dikwijls als laatste gekozen bij het indelen van groepjes (sportles, groepswerk).
    • Niet meer naar school willen.
    • Zoekt de veiligheid van de leerkracht op.

 

Wat doen wij als school?

PREVENTIEF WERKEN

Werken aan een positief klasklimaat

Dit helpt probleemsituaties te voorkomen. Als leerlingen zich goed in hun vel voelen, zich veilig en verbonden voelen met elkaar en in hun omgeving, stijgt het welbevinden en zijn er minder problemen.
Enkele voorbeelden hoe we op school hier aan werken:

  • Het organiseren van groepsmomenten (start en einde van het schooljaar), uitstappen (boerderijklas, kamperen, schoolreis, enz.), sportcompetities tijdens de speeltijd, een schoolfeest,…
  • zorgen voor leuke en aangename klaslokalen: verzorgde en goed toegeruste leslokalen met voldoende licht, lucht en ruimte; aangename stoelen en banken; groen in de klas; …

Sociale vaardigheden ontwikkelen

Sociale vaardigheden bewijzen hun nut op verschillende gebieden. Ze kunnen zorgen voor het voorkomen en oplossen van ruzies of pestgedrag. Deze sociale vaardigheden worden bij voorkeur tijdens de lessen ingeoefend. Aparte lesuren zouden minder goed zijn.

Elk schooljaar wordt er met de school een “jaarthema sociale vaardigheden” uitgewerkt.

Investeren in het sensibiliseren en informeren van leerlingen

Leerlingen ervaren en merken pesterijen vaak veel sneller op dan de volwassenen in hun omgeving. Op klasniveau kan je kinderen bijvoorbeeld sensibiliseren door:

  • in de klas een gesprek te voeren over wat pesten inhoudt, wat het met iemand doet, waarom leerlingen eraan meedoen, enz. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren naar aanleiding van het bekijken van een video, het lezen van een tekst/boek of aan de hand van affiches
  • het maken van klasafspraken. De leerlingen spreken klassikaal een vijftal regels af die het respectvol met elkaar omgaan helpen garanderen. Ook kan bekeken worden op welke manier met regelovertredingen kan worden omgegaan
  • het organiseren van een kringgesprek, waarin wordt nagedacht over de beste manier om een pestprobleem bespreekbaar te maken en tot een goed einde te brengen
  • het organiseren van een rollenspel met een klassikale nabespreking.

“De stoel”

Dit is een stoel  waar kinderen na een probleemsituatie op de speelplaats even op adem kunnen komen. Bij de stoel is materiaal voorzien om anoniem te tekenen, te schrijven. Zo kan de leerling zijn/haar hart luchten en eventueel om hulp vragen. Want voor sommige leerlingen is het moeilijk om direct hulp te vragen aan een leerkracht.

De pestkoffer

In onze scholengemeenschap en bij het CLB Ieper is er een pestkoffer beschikbaar. Hierin zitten allerlei boeken, materialen om te werken rond pesten.

 

HERSTELLEND WERKEN

De “no blame methode”

Een succesvolle methode in het aanpakken van pestgedrag is de “No Blame” aanpak. Deze aanpak volgt een procedure met zeven stappen. Die helpt leraren helpt om pesten aan te pakken. Bedoeling daarbij is dat iedereen zich goed voelt in de groep.

Aangezien pesten een groepsprobleem is betekent dit dat een individu zelden tot nooit het probleem kan oplossen, want een individu kan niet winnen van een groep. De groep moet in actie komen. De essentiële elementen in deze methode zijn:

  • Niemand wordt gestraft.
  • Aanmoedigen van inleven.
  • Gedeelde verantwoordelijkheid.
  • Probleemoplossend

Werkwijze

  • Stap 1: gesprek met het slachtoffer
  • Stap 2: bijeenkomst met de betrokken leerlingen
  • Stap 3: leg het probleem uit
  • Stap 4: deel de verantwoordelijkheid
  • Stap 5: vraag naar ideeën van elk groepslid
  • Stap 6: laat het aan hen over
  • Stap 7: spreek hen opnieuw aan

 

Vriendschap …

… is willen geven en kunnen

 

 

 

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Vermijd huiswerkstress met deze tips.

Soms brengt huiswerk stress teweeg. Zowel bij de kinderen als bij de ouders.

Hoe pak je huiswerk het best aan? Hieronder vijf tips.

  • Kies samen een plaats waar je kind huiswerk rustig kan maken.
  • Laat je kind zelfstandig de boekentas uitladen. Zo bepaalt je kind welke spullen het nodig heeft. Laat je kind hiervoor de agenda.
  • Vooraf even ontspannen is belangrijk. Start je onmiddellijk met huiswerk na school of laat je je kind eerst wat spelen: iedere ouder kent zijn kind het beste hierin.
  • Supporter voor het huiswerk van je kind maar laat het zelfstandig werken. Blijf wel in de buurt en vraag hoe het verloopt. Moedig je kind aan met een complimentje: “Wat ben je goed bezig!”
  • Stimuleer je kind om zijn huiswerk na te kijken en te controleren of alles is gemaakt. Praat dan nog even over het huiswerk. Bekijk of er zaken zijn die je aan de leerkracht moet doorgeven.

 

Het wat, waarom en hoe van huiswerk.

  • Wat is goed huiswerk?

De ideale huistaak is uitdagend, maar je kind moet het wel zelfstandig kunnen maken. Een opdracht die een kind allang kan, is saai. Een taak die te moeilijk is, wekt frustratie op.

  • Waarom is huiswerk nuttig?

Met huiswerk oefent je kind de leerstof uit de klas zelfstandig in of bereidt het er de volgende les mee voor. Je ontdekt als ouder bovendien meteen wat je kind in de klas leert. Het geeft je als ouder ook de kans om met de leraar te communiceren over wat lukt of niet lukt.

  • Hoe kan je als ouder het best huiswerk begeleiden?

Het is zeker niet de bedoeling dat je als ouder een les wiskunde, taal, … opnieuw geeft. Het huiswerk verbeteren of invullen doe je beter ook niet. Zo denkt de leraar dat je kind de leerstof beheerst en krijgt je kind opnieuw huiswerk dat te moeilijk is. Als het moeilijk gaat, blijf dan zelf rustig. Met vragen als “hoe heb je het in de klas gedaan?”  help jij je kind denken aan de uitleg van de leraar. Even pauzeren kan ook wonderen doen. En als het echt niet lukt, is stoppen vaak best de beste oplossing. Noteer je vragen over huiswerk in de schoolagenda of schrijf je boodschap op een post-it en kleef die op de huistaak. Leraren hebben daar begrip voor maar jij moet er wel over communiceren.

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Het centrum voor leerlingenbegeleiding of afgekort CLB is een dienst waarop leerlingen, ouders, leerkrachten en schooldirecties een beroep kunnen doen voor informatie, hulp en begeleiding.

De leerling staat centraal in de begeleiding door een CLB. Alles wat we doen heeft tot doel het welzijn en welbevinden van de leerling te bevorderen of te herstellen.​

Het CLB stapt met je mee … gedurende je kleuter-, lagere, en secundaire schooltijd … soms op de achtergrond, soms meer op de voorgrond.

Onze school wordt begeleid door :

Vrij CLB Ieper
Bukkerstraat 38
8900 Ieper

Tel. 057216048
Fax: 057215485

Meer info: 
Werking CLB: CLB.pdf
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Web : www.vrijclb.be/vrij-clb-westhoek-houtland

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Ons zorgteam en zorgwerking

Wat doe je als je merkt dat het niet zo vlot gaat met je kind op school ?
Of je kind voelt zich niet lekker in zijn vel ?
Of je hebt vragen over de ontwikkeling van je kind?
Je maakt je zorgen...

Je staat er niet alleen voor !
Naast de klasleerkacht staat een zorgteam klaar om je kind en ouder(s) op te vangen.

De klasleerkracht fungeert als spilfiguur binnen de zorgwerking op school.

De klasleerkrachten gaan dagelijks met jouw kleuter/leerling om. Zij kennen hen dus heel goed.  Zo weten zij wat hun noden zijn. Zij zijn de personen die als eerste bepaalde signalen opvangen (ofwel van het kind zelf of via informatie van de ouders).

Het zorgteam op weg met de klasleerkracht, het kind en de ouders.

Ons hele team draagt ZORG voor uw kind. Daarnaast is er een zorgteam dat alle vragen ter harte neemt. Het zorgteam bestaat uit de klasleerkracht, de zorgcoördinator, de zorgleerkracht, de directie en het CLB.

We benaderen jouw kind steeds in zijn totaliteit, met zijn talenten, kennis en sociale – en emotionele vaardigheden. 

Het zorgteam komt geregeld samen om elke zorgvraag te bespreken en concrete oplossingen te zoeken op maat van jouw kind en binnen de mogelijkheden van onze school. Indien zinvol, worden u of externe participanten (bv. logopedist, de klinker, …) uitgenodigd op school om samen te zoeken naar oplossingen.

Hij werkt grotendeels overkoepelend.​

Klasleerkracht
Hij/zij werkt leerlinggericht. De klasleerkracht is en blijft de spilfiguur. Zij of hij staat op de eerste lijn voor het zorgen van het welzijn van uw kind op alle vlakken.
Zorgcoördinator Lieve Pollet (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Zij is op school verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met "zorg" in de meest brede zin van het woord. Naast het werken op kind- en leerkrachtniveau is zij ook verantwoordelijk voor de zorg op schoolniveau.
Zorgleerkracht lager Phoëbe Catry (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Zij werkt grotendeels op kind- en leerkrachtniveau.
Zorgleerkracht kleuter Ann Depoorter (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Zij werkt grotendeels op kind- en leerkrachtniveau.
Directeur Kris Devloo (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Hij werkt grotendeels overkoepelend.
Het CLB Ieper
meer info 



Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Tijdens de opening van het schooljaar kregen alle klassen de opdracht om een klasboom te ontwerpen.
Geniet je mee van hun creativiteit? 

  • IMG_0039_2
  • IMG_0107
  • IMG_0126
  • IMG_0141
  • IMG_0169
  • IMG_0194
  • IMG_0296
  • IMG_0711
  • IMG_8331
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Het nieuwe schooljaar draait alweer op volle toeren. Een jaar vol nieuwe belevenissen. Wij hebben heel veel zin om er weer stevig in te vliegen, samen met jullie allemaal. En ‘vliegen’ zullen we doen, want ‘Geluksvogels’ is ons nieuwe jaarthema. Het jaarthema is gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen 2-viendschap’ van Leo Bormans.

Geluksexpert Leo Bormans schreef een schitterend vervolg op Geluk voor kinderen. Geluk voor kinderen 2 gaat over vriendschap. Dit boek leert je dat goede vrienden zijn belangrijk is voor een gelukkig leven. Misschien heb je veel vrienden, misschien heb je er één. Misschien heb je nog geen vriend, maar dan komt er vast nog wel iemand op je weg. Dit boek toont hoe je een vriend kunt zijn en blijven. Want nog belangrijker dan vrienden hebben, is vrienden zijn.

De kleuterschool en de lagere school zullen dus een heel schooljaar rond dit thema werken. Een schooljaar waarin we samen op weg gaan, samen vrienden maken en elkaar respecteren. Een schooljaar waarin we iedereen onder onze vleugels nemen. Een schooljaar waarin iedereen zijn verhaal kwijt kan, waarin naar iedereen geluisterd wordt zodat iedereen zich thuis voelt. We willen als school een warm en veilig nest zijn waarin elk kind kan groeien tot een grote vogel die op een dag ons nest met sterke vleugels kan verlaten.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Als je een vis bekijkt zie je al snel dat hij geen oren heeft. Toch kunnen vissen onder water goed horen. Hoe doen ze dat eigenlijk? Ze luisteren met hun ganse lijf.
Wist je dat wij dat ook kunnen? Wij luisteren niet enkel met onze oren. Maar ... hoe kunnen wij dan goed luisteren?
Dat probeerden we deze voormiddag uit te vissen!


Onze ogen kijken naar de spreker.
Onze oren luisteren naar 1 spreker.
Onze mond is stil en er komt geen geluid uit.
Onze handen zijn leeg en blijven stil op de bank.
Onze voeten zijn stil en blijven op de grond.
Ons lichaam is naar de spreker gedraaid.
Ons hoofd denkt na over wat de spreker zegt.
Ons hart voelt mee met de spreker. 

Warning: No images in specified directory. Please check the directory!

Debug: specified directory - https://vsvdevlam.be/nl/images/klassen/2018-2019/4La/SV

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief

Het nieuwe schooljaar draait alweer op volle toeren. Een jaar vol nieuwe belevenissen. Wij hebben heel veel zin om er weer stevig in te vliegen, samen met jullie allemaal. En ‘vliegen’ zullen we doen, want ‘Geluksvogels’ is ons nieuwe jaarthema. Het jaarthema is gebaseerd op het boek ‘Geluk voor kinderen’ van Leo Bormans.

Over het boek: Geluksexpert Leo Bormans, auteur van het succesvolle ‘The World Book of Happiness’, schreef ook voorleesverhalen voor kinderen over de tien sleutels van geluk. “Geluk voor kinderen” is een speelse zoektocht naar oprecht geluk en een warm nest. Dit boek leert je het leven te ervaren als een feest. Positief en hoopvol ingesteld zijn, maakt je veerkrachtiger en gelukkiger. Maar hoe doe je dat? De tien vogels in dit boek geven raad: ontdek waar je goed in bent, wees niet bang, maak plannen, werk samen, houd vol, realiseer je dromen en maak anderen gelukkig. Zo maak jij zelf van elke dag een feest.

De kleuterschool en de lagere school zullen dus een heel schooljaar rond dit thema werken. Een schooljaar waarin we samen op weg gaan, waarin we geen enkele vogel achterlaten. Een schooljaar waarin we iedereen onder onze vleugels nemen. Een schooljaar waarin iedereen zijn verhaal kwijt kan, waarin naar iedereen geluisterd wordt zodat iedereen zich thuis voelt. We willen als school een warm en veilig nest zijn waarin elk kind kan groeien tot een grote vogel die op een dag ons nest met sterke vleugels kan verlaten.

  • IMG_3211
  • IMG_3212
  • IMG_3213
  • IMG_3214
  • unnamed
  • unnamed_1
  • unnamed_2

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
  • 20180911_110809-1
  • P1150555
  • P1150556
  • P1150557
  • P1150558
  • P1150559
  • P1150560
  • P1150565
  • P1150566
  • P1150567
  • P1150568
  • P1150569
  • P1150570
  • P1150572
  • P1150573
  • P1150575
  • P1150577
  • P1150578
  • P1150580
  • P1150581
  • P1150582
  • P1150584
  • P1160195
  • P1160196
  • P1160197
  • P1160198
  • P1160200
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Subcategorieën

Hospitaalstraat 13, Vlamertinge 057 209 760